Dlaczego warto kupić stację ładowania pojazdów elektrycznych?

Posiadanie pojazdu elektrycznego to zupełnie inne doświadczenie niż posiadanie samochodu spalinowego (ICE). Ze względu na ograniczony zasięg oraz to, że korzystanie ze stacji szybkiego ładowania nie jest łatwe i tanie, warto rozważyć zainstalowanie osobistej stacji ładowania w swoim garażu. W rzeczywistości w większości krajów UE korzystanie z publicznych stacji ładowania EV jest dość drogie. Cena prądu w publicznej ładowarce może wynosić 300-400% marży w porównaniu z ceną prądu, którą płacisz w domu (np. w Norwegii płacisz 0,12 eur/kwh w domu i prawie 0,5 eur/kwh w publicznej ładowarce). Dzięki temu Twoja prywatna stacja ładowania pojazdów elektrycznych szybko się opłaci. Ale co ważniejsze, zmniejszysz niepokój o zasięg, ponieważ upewnisz się, że każdego ranka masz prawie całkowicie naładowany akumulator w samochodzie (pamiętaj, że powinieneś ładować tylko do 80% pojemności akumulatora, aby zminimalizować długoterminową degradację akumulatora).

Wolty, ampery, kilowaty i fazy

Jeśli ogólnie rzecz biorąc, wyższe wolty, ampery lub kilowaty będą oznaczać więcej energii elektrycznej. Jednak przy obliczaniu kosztów stacji ładowania pojazdów elektrycznych należy zrozumieć różnice między tymi terminami.

Wyjaśnienie – najlepiej myśleć o woltach, amperach i kilowatach tak, jakbyś przemieszczał wodę zamiast elektryczności:

• W świecie elektryczności wolty są jak ciśnienie wody w rurze. Stacja ładująca poziomu 2 będzie korzystać z gniazdka 220-240 V (podobnie jak gniazdko do lodówki). • Ampery mierzą natężenie przepływu. Możesz pomyśleć o średnicy rury wodociągowej i objętości wody, która w danym momencie wypływa z rury. Większość stacji ładowania pojazdów elektrycznych zapewnia 16 lub 32 ampery prądu. • Kilowaty mierzą, ile mocy uzyskuje się po pomnożeniu woltów (ciśnienie) i amperów (objętość). • Fazy – Zasilanie jednofazowe ma jeden wyraźny cykl fali, podczas gdy; trójfazowa ma trzy odrębne cykle falowe. Jednofazowa wymaga pojedynczego przewodu do podłączenia obwodu, podczas gdy; Trójfazowa wymaga 3 przewodów. Napięcie jednofazowe wynosi 230V, natomiast trójfazowe 415V. Na przykład, jeśli wybierzesz ładowarkę trójfazową 16A, 220V x, dostarczy ona 16x220x3=10,56kWh na godzinę w porównaniu do 7kwh, które można dostarczyć na godzinę ze stacji ładowania EV z 32A i 220V (jedna faza). Należy pamiętać, że sieć elektryczna w Wielkiej Brytanii nie obsługuje 3-fazowej energii elektrycznej. • Wszystkie stacje ładowania poziomu 2 wykorzystują napięcie 220–240 woltów, dlatego najważniejszym parametrem są natężenia i fazy.

Cena stacji ładowania EV
Cena stacji ładowania EV

Porada sieci CHRG

W przypadku, gdy zamierzasz korzystać ze stacji ładującej na własną rękę, wystarczy jednofazowa stacja ładująca 7 kW (32 A). Jeśli zaparkujesz swojego EV 10 godzin w nocy, naładuje nawet baterię Tesli. Jeśli jednak rozważasz udostępnianie stacji ładowania sąsiadom lub innym kierowcom pojazdów elektrycznych, nie powinieneś zadowalać się mniej niż 11 kW. Albo jeszcze lepiej – wybierz stację ładującą 22kw. Dostarczy więcej energii elektrycznej w tym samym czasie, co zapewni lepszą rentowność miejsca ładowania.

Cena stacji ładowania EV

Cena stacji ładowania EV może się różnić w zależności od jakości wykonania, mocy, funkcjonalności itp. Około 600eur to cena za najtańsze i najprostszy model. Jednak modele z 3G, mocą 22kw, wyświetlaczem i innymi dodatkowymi funkcjami mogą zwiększyć koszt do prawie 1500eur. Należy również mieć na uwadze koszt instalacji. W zależności od wymagań dotyczących instalacji i stawki za usługi elektryka w Twojej okolicy, instalacja może zacząć się od kilkuset euro. Na szczęście zasilenie za pomocą stacji ładującej jest tańsze niż zakup tradycyjnego paliwa. W rzeczywistości możesz zaoszczędzić kilka tysięcy euro rocznie jeżdżąc samochodem elektrycznym. Z biegiem czasu będziesz w stanie pokryć koszty stacji ładującej, zwłaszcza jeśli połączysz swój EV z dachowym panelem słonecznym.