Czy ładowanie pojazdu elektrycznego ze zwykłego gniazdka 16A jest bezpieczne?

Od odwiedzających naszą witrynę otrzymujemy wiele pytań dotyczących regularnego ładowania w domu. Jeśli kupujesz stację typu wallbox na własny użytek, czy chcesz zaoszczędzić kilkaset euro i użyć kabla z zasilaczem i podłączyć go do zwykłego gniazdka 16A. Tak, do codziennego ładowania można używać zwykłego gniazdka, ale należy pamiętać o dwóch rzeczach:

  • Bardzo często używanie zwykłego gniazda nie jest bezpieczne
  • Kabel ładujący z zasilaczem AC jest przeznaczony do użytku w sytuacjach awaryjnych, a nie do codziennego użytku.

Ładowanie ze zwykłego gniazda.

Ładowanie jest bezpieczne, gdy podłączane gniazdo ma przewód o obciążalności co najmniej 20-25A. Oznacza to, że instalacja przewodowa jest wykonana z myślą o wysokim i ciągłym obciążeniu. Dlatego zalecamy upewnienie się, że instalacja przewodowa jest wykonana z wysokiej jakości i nadaje się do ładowania przy dużym obciążeniu. Poniżej cytat z Norway Transportøkonomisk institutt   W Norwegii około 1600 właścicieli całej floty pojazdów elektrycznych doświadczyło „spalenia</ em>elektryczne gniazdko” w miejscu zamieszkania lub w publicznym, miejscu pracy lub w miejscu docelowym. Spalone gniazdo może potencjalnie doprowadzić do pożaru, a właściciele pojazdów elektrycznych powinni używać domowych ładowarek (puszki ścienne) z solidnymi wtyczkami i gniazdami.

EV burned socket
Istnieje ryzyko spowodowania pożaru w domu, jeśli używasz niededykowane z okablowaniem 20 Amp lub mniejszym

Z drugiej strony: jeśli podłączasz do nieznanego gniazdka elektrycznego za pomocą ładowarka-EV , powiedzmy u znajomego za nocną opłatę – ryzykujesz spowodowanie pożaru. Mniejszym problemem może być to, że punkt zasilania będzie znajdował się w obwodzie współdzielonym przez kilka innych urządzeń, m.in. Zwykle bezpiecznik lub wyłącznik automatyczny rozwiązuje ten problem. (może jednak zostawić cię bez naładowanego EV, jeśli nie dowiesz się na czas). Dużo gorszą komplikacją jest to, że okablowanie jest stare lub ma gdzieś podejrzane połączenie. Taka sytuacja może łatwo doprowadzić do pożaru, ponieważ pojazd elektryczny stale gromadzi maksymalne natężenie prądu.

Ładowanie pojazdu elektrycznego za pomocą kabla z zasilaczem (podłączonym do gniazda)

Jeśli chcesz ładować samochód elektryczny ze zwykłego gniazdka, musisz użyć kabla ładującego ze zintegrowanym zasilaczem AC. Dzieje się tak, ponieważ gniazdko dostarcza prąd stały i musi zostać zamienione na prąd zmienny, zanim dotrze do pojazdu elektrycznego. W taki sam sposób, jak w przypadku ładowarek do telefonu. Dlaczego więc w przypadku samochodów jest inaczej niż w przypadku ładowania telefonu? Cóż, różnica polega na tym, że zasilacz prądu przemiennego pojazdów elektrycznych musi stale utrzymywać maksymalne natężenie prądu. Ponadto jest nieporęczny i zwykle spada na podłogę (nieustannie uderza). Podczas użytkowania na zewnątrz staje się mokry od deszczu lub wystarcza niewielka wilgotność nawet w garażu. Co ważniejsze, większość schematów okablowania i przewodów zasilacza sieciowego NIE jest zbudowana z myślą o trwałości. Te adaptery są przeznaczone do rzadkich przypadków ładowania awaryjnego i NIE do codziennego ładowania. Używając go codziennie, będziesz musiał wkrótce go wymienić.

cable with AC adapter
Kabel ze zintegrowanym zasilaczem AC

Koszt kabla z zasilaczem AC to tylko kilkaset euro mniej w porównaniu ze stacją Walbox. Potrzeba jednego uszkodzonego/wadliwego adaptera i na koniec dnia nie będziesz miał żadnych oszczędności. Wniosek  Może się wydawać, że zaoszczędzisz kilkaset euro używając kabla AC i zwykłego gniazdka do codziennego ładowania. Jednak po tym, jak twój pierwszy zasilacz sieciowy ulegnie awarii (a stanie się to dość szybko, przy codziennym używaniu), będziesz musiał go wymienić (co podwoi początkowy budżet). Co więcej, codziennie stwarzasz ryzyko pożaru dla swojej nieruchomości. Co powoduje zwiększone ryzyko pożaru i większy budżet na ładowanie sprzętu w średnim okresie.