Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych na drogach stale rośnie zapotrzebowanie na infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych. Ludzie szczególnie szukają rozwiązań szybkiego ładowania w podróży! Sprzedawcy detaliczni paliw wykorzystują ten trend, ponieważ są zlokalizowani wokół głównych dróg i przyciągają usługi, począwszy od sklepów ogólnospożywczych i restauracji po kawiarnie i myjnie samochodowe. Stacje benzynowe instalują obecnie infrastrukturę do ładowania pojazdów elektrycznych, aby rozszerzyć swoją działalność, wykorzystując świadomych ekologicznie i zamożnych kierowców pojazdów elektrycznych, którzy zazwyczaj ich nie odwiedzają.
Nie jest tajemnicą, że branża pojazdów elektrycznych kwitnie – w zeszłym roku sprzedano ponad 10 milionów pojazdów elektrycznych. Według danych do 2030 r. liczba pojazdów elektrycznych, takich jak samochody osobowe, ciężarówki, samochody dostawcze i autobusy, wzrośnie do ponad 240 milionów.
Sprzedaż detaliczna paliw i pojazdy elektryczne nie są tak skrajnymi przeciwieństwami, jak mogłoby się wydawać. Chociaż pojazdy elektryczne nie potrzebują do działania gazu, stacje benzynowe znajdujące się wokół jezdni idealnie nadają się do instalowania infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych.
Myślący przyszłościowo sprzedawcy detaliczni paliw wkraczają obecnie na rynek pojazdów elektrycznych i instalują stacje ładowania prądem stałym o dużej mocy, aby dostosować się do nowej zmiany rynku.
Stacje benzynowe dostosowują się do zmieniających się zachowań klientów
Sektor sprzedaży detalicznej paliw stale ewoluuje, dostosowując się do rynku i zachodzących na nim zmian regulacyjnych. Stacje benzynowe są praktycznym i użytecznym rozwiązaniem do tankowania samochodów, a ich jedynym celem było wydawanie paliw. Z czasem właściciele stacji benzynowych zdali sobie sprawę z potencjału dostępnych lokalizacji i zaczęli świadczyć usługi pomocnicze, takie jak punkty gastronomiczne i sklepy ogólnospożywcze. Na wielu stacjach benzynowych wprowadzono także usługi myjni samochodowych, a obecny trend ładowania pojazdów elektrycznych również nabrał tempa.
Choć sprzedaż detaliczna paliw jest podstawą nowoczesnej gospodarki, z biegiem lat znajduje się ona pod coraz większą presją. Względy środowiskowe i przejście na mobilność elektryczną spowodowały spadek popytu detalicznego na paliwa. „Nowa mobilność elektryczna” może spowodować to spowolnienie, ale jak na ironię, zmiana ta stanowi jedną z największych szans dla nowoczesnych stacji benzynowych XXI wieku.
W miarę jak pojazdy elektryczne zyskują na popularności w krajach i miastach na całym świecie, mobilność elektryczna stanie się „nową normalnością” w transporcie w ciągu najbliższych kilku dekad. Trzy sektory odpowiedzialne za ogromny wzrost pojazdów elektrycznych to prywatne pojazdy osobowe, producenci oryginalnego wyposażenia (OEM) i floty biznesowe.
Prywatne pojazdy osobowe
Główną siłą napędową przejścia na mobilność elektryczną są prywatni obywatele. Zgodnie z prognozą IEA 2023 Global EV, pojazdy elektryczne i dodatkowe pojazdy o zerowej emisji mogą stanowić 2/3 sprzedaży nowych pojazdów do 2040 r. na rynkach rozwiniętych. Liczba ta może jeszcze bardziej wzrosnąć dzięki współczesnym inicjatywom gospodarczym i politycznym podejmowanym przez międzynarodowe organy rządowe.
Głównym postępem technologicznym, który umożliwia ten wzrost, jest pojawienie się szybkiego ładowania. Wielu potencjalnych kierowców pojazdów elektrycznych nie ma pewności co do znalezienia stacji szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych i powołuje się na „niepokój dotyczący zasięgu”. To jedna z głównych barier, która odstrasza ludzi od pojazdów elektrycznych. Jednak wraz z pojawieniem się szybkiego ładowania można teraz ładować pojazd elektryczny w ciągu kilku minut zamiast godzin. W miastach i na autostradach powstanie kilka sieci stacji szybkiego ładowania, które rozwieją obawy kierowców, że nie będą w stanie naładować pojazdu elektrycznego.
Floty biznesowe
Ponieważ konsumenci są bardziej otwarci na pojazdy elektryczne, nawet rządy i przedsiębiorstwa przyspieszają elektryfikację swoich flot. Niezależnie od tego, czy ze względu na presję konsumentów, wyborców czy akcjonariuszy, organizacje starają się zelektryfikować floty, aby spełnić zobowiązania klimatyczne.
IKEA, UPS, Uber i Amazon ogłosiły elektryfikację floty i starają się aktywnie realizować swoje cele w zakresie redukcji emisji i zaradzić kryzysowi klimatycznemu. Tendencja ta przyspieszyła przyjęcie mobilności elektrycznej w głównym nurcie populacji, tworząc wiele możliwości z drugiej ręki, zwiększając dostępność u firm leasingowych i rozwijając ekosystem wsparcia technicznego. W połączeniu z istniejącymi trendami we współdzieleniu handlu elektronicznego i gospodarki zmiany społeczne sprawiły, że floty biznesowe stały się istotną częścią transformacji mobilności elektrycznej.
OEM – producenci oryginalnego wyposażenia
Do 2025 roku producenci OEM planują wypuścić na rynek 400 nowych modeli pojazdów elektrycznych, aby zwiększyć produkcję pojazdów elektrycznych. Toruje drogę do pilnego zapotrzebowania na infrastrukturę szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Wraz ze wzrostem liczby pojazdów elektrycznych do użytku prywatnego, postępem w zakresie elektryfikacji flot i ekspansją producentów OEM w zakresie infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych uwidoczniły się ogromne wymagania dotyczące infrastruktury ładowania.
Obecnie nawet rządy skupiają się na infrastrukturze ładowania pojazdów elektrycznych i podejmują znaczne zobowiązania finansowe na rzecz jej rozwoju. Na przykład w UE wyznaczono docelowy poziom 3 milionów publicznych punktów ładowania do końca 2023 r. i jest to część Europejskiego Zielonego Ładu.
Również w Wielkiej Brytanii rząd wspiera ruch pojazdów elektrycznych i inwestuje 1,6 miliarda funtów, aby osiągnąć cel, jakim jest utworzenie 300 000 publicznych ładowarek pojazdów elektrycznych do roku 2030.
Oczekuje się, że w związku z rosnącym zapotrzebowaniem na stacje ładowania pojazdów elektrycznych i zachętami rządowymi pula wartości ładowania pojazdów elektrycznych znacznie wzrośnie. Daje to możliwość zachęcenia sprzedawców detalicznych do pozostania w czołówce branży i zaspokojenia rosnącego popytu klientów.
Stacje ładowania prądem stałym dla sprzedawców paliw
Zarówno pod względem pozycji rynkowej, jak i lokalizacji, sprzedawcy detaliczni paliw mają doskonałą pozycję, aby wykorzystać przejście na mobilność elektryczną. Wraz z pojawieniem się na rynku ładowarek prądu stałego dużej mocy, ładowanie pojazdów elektrycznych może odbywać się naprawdę szybko. Stacje ładowania DC lub poziomu 3 mogą naładować akumulator pojazdu elektrycznego w ciągu kilku minut i szybciej niż zwykła stacja ładowania AC. Dzięki temu kierowcy pojazdów elektrycznych mogą szybko uzupełnić stan pojazdu przed dłuższą podróżą.
Rozpoczęcie wdrażania tych stacji ładowania przyspieszy przejście na mobilność elektryczną i zapewni sprzedawcom detalicznym paliw możliwość zdobycia większej liczby klientów i utrzymania pozycji lidera w branży.
Dlaczego stacje benzynowe powinny zacząć instalować stacje ładowania pojazdów elektrycznych już teraz?
Instalując stacje ładowania pojazdów elektrycznych, z pewnością przyciągniesz zamożnych i nowych klientów, którzy nie są szczególnie przywiązani do marki, a mimo to wydają więcej, zostają dłużej i często wracają. Może to pomóc sprzedawcom detalicznym paliw zwiększyć przychody i zwiększyć sprzedaż swoich usług, takich jak sklepy ogólnospożywcze i stacje ładowania pojazdów elektrycznych.
Co więcej, przejście na mobilność elektryczną powoduje powstanie niezależnych podmiotów, takich jak operatorzy stacji ładowania i producenci OEM (którzy produkują pojazd). Obaj aktorzy walczą o kawałek tortu. Jednocześnie myślący przyszłościowo sprzedawcy detaliczni paliw koncentrują się już dziś na inwestycjach w infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych, aby umocnić swoją pozycję w jutrzejszym ekosystemie mobilności.